Ahad, 3 Februari 2019

Kepulangan yang tidak diraikan

Ya Mujib
Ya Mujib
Ya Mujib
Wahai Tuhan yang mengabulkan doa. Makbulkan doa hamba mu ini.

Pantas Hang Tuah meraup wajahnya dengan telapak tangan diiringi selawat ke atas baginda Nabi saw.

Usai sahaja berdoa  Hang Tuah mendongak ke langit kelihatan mega berarak lembut ke Utara. Perjalanan untuk sampai ke Kota Larangan sudah tidak begitu jauh. Tetapi mendung di wajah Puteri Ok Soo sejak semalam mengundang sejuta persoalan dihatinya.

Mahu bertanya takut disalahtafsir pula. Tidak bertanya seperti tidak kena. Persoalan yang bertelingkah di minda terasa lebih berat berbanding bertelingkah di dalam pertarungan.

" Laksamana Melayu, apa kiranya jika kau sahaja yang kembali ke Kota larangan dan biarkan sahaja aku dan Sawol menghilangkan diri" tiba-tiba Puteri Ok Soo bersuara.

" Apa maksud Tuan puteri?" Hang Tuah agak terkejut dengan permintaan itu.

" Katakan sahaja pada maharaja, puteri Ok Soo telah mati terbunuh dalam rombongan ini" berani Ok soo memberi saranan kepada Hang Tuah.

Ataupun Laksamana katakan Puteri Ok soo telah melarikan diri semasa dalam perjalanan ke Kota Larangan" tambah Ok Soo lagi.

Sawol yang mendengar cadangan gila itu pantas bersuara " tuan puteri, adakah tuan puteri mahu jadikan nyawa Laksamana Melayu ini sebagai galang gantinya? Kalau begitu hamba tidak bersetuju. Laksamana Melaka ini telah terlalu banyak membantu kita' tuan puteri"

Ok Soo mengeluh perlahan. Keluhan yang berat yang akhirnya berselerakkan dibawa angin mega ke Utara.

#kotalarangatuah
#jebatdracula

Tiada ulasan:

Catat Ulasan