Selasa, 26 Februari 2019

Gunung Lawu

Gunung Lawu (belum edit)

Lama Hang Tuah berdiri di atas sebongkah batu hitam di Puncak Gunung Dumiling ini.  Matanya merenung jauh ke arah Utara. Sesekali bau hutan dan tanah di puncak gunung ini meruap naik menyinggahi hidungnya. Terasa enak dan segar.

Sebentar tadi Hang Tuah dan Hang Lekir baru sahaja usai mandi embun. Salah satu amalan dan petua yang pernah diajar oleh seorang pendita di Gunung Sembilan.

Hang Lekir sambil meraut sebatang kayu untuk dibuat senjata berkata,” Ke mana sahajalah Jebat ini, diam-diam di masuk ke hutan tanpa mengajak kita.”

Hang Tuah hanya tersenyum tidak menjawab pertanyaan Lekir dia masak akan perangainya si Jebat, kesukaannya ialah memikat burung, tambah lagi Gunung Dumiling ini dikatakan begitu banyak jenis burung yang mendiaminya. Mungkin Jebat mahu melihatnya sendiri bukan sekadar mendengar orang  bercerita.

Suasanya kembali sunyi yang kedengaran hanya bunyi cengkerik bertelingkah dengan suara ungka yang sesekali terasa seram juga bunyinya. Hang Tuah masih merenung jauh ke Utara. Tiba-tiba  Hang Tuah disapa  dengan suara yang  gemersik merdu “jauh benar Laksamana Agung Melaka menerbangkan fikirannya, apakah ada kekasih yang ditinggalkan di seberang Selat Melaka ini?”

Hang Tuah mengecilkan matanya mengamati suara yang bergema dalam fikirannya saat itu juga Hang Tuah mengukir sekuntum senyuman, dia mengenali pemilik suara ini, hairan juga bagaimana dia mengetahui akan keberadaannya di sini. Lekir yang sejak tadi meraut sebatang kayu memandang hairan dengan perilaku abang Tuahnya. “ apa ada yang mencuit hati abang Tuah?” tanya Hang Lekir kepada Hang Tuah. Hanya Tuah hanya membalas dengan senyuman, ternyata suara itu hanya didengari oleh Hang Tuah sahaja. Tinggi juga keilmuannya Puteri Majapahit ini gumam Hang Tuah.

Sekali lagi deruan suara itu menyapa naluri Hang Tuah, “Apakah sukar benar menjawab pertanyaan kita itu, wahai Laksamana Melaka, sehingga dibiarkan pergi ditiup angin diperbukitan ini?”

#kotalarangantuah
#jebatdracula

Tiada ulasan:

Catat Ulasan