Khamis, 16 Februari 2017

Anak Angkat Maharaja



Bukanlah sekali ini Maharaja selalu meluahkan perasaannya kepada Hei Long malah Hei Long adalah salah seorang jenaral yang sering baginda berkongsi segalanya. Maharaja cukup mempercayai Hei Long.
Bagindalah yang telah mengutip Hei Long ketika kecil semasa menguasai sebuah wilayah di utara China ini, ibu bapanya terkorban dalam peperangan itu, melihat wajahnya ketika itu yang tidak menitiskan air mata malah ketika maharaja sampai dia telah mengambil sebilah pedang dan menghayunnya pada maharaja. Maharaja pantas menyanggah tetakkan pedang yang tidak mampu membunuh seekor kambing pun.

Pedang yang berat itu tidak sepadan dengan tubuhnya yang masih kanak-kanak, namun dia tidak berputus asa masih juga sedaya upaya mengerah kudrat menghayung pedang tersebut.

Melihat keadaan itu Jeneral Meng Yi telah meluru ke hadapan untuk membunuhnya, hampir-hampir sahaja pedang jeneral Meng Yi mencantas leher Hei Long, tiba-tiba berdesing satu bunyi sambil kelihatan percikkan api, rupanya maharaja telah menyanggah tetakkan pedang jeneral Meng Yi dari terkena leher Hei Long.

Terkejut dengan keadaan itu jeneral Meng Yi terus melutut “ampunkan hamba tuanku, hamba bimbang keselamatan tuanku”

“Ha ha ha jeneral Meng Yi kau terlalu memandang rendah kepada beta ya. Apakah tetakkan sebegini boleh membunuh beta?”

“Ampun tuanku! Maafkan patik tuanku.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan