Rabu, 6 Julai 2016

Bab 16: Cik Lingjiao

Hei Long berada di taman yg menghijau bau bunga Wisteria yang harum menusuk-menusuk deria hidungnya.

Entah bagaimana dia tiba-tiba berada di sini. Lama juga dia memacu keras fikirannya tetapi ternyata dia tidak dapat mengingati apa-apa.

Namun bau harum bunga Wisteria ini menyebabkan fikirannya seperti di paksa mengingati sesuatu atau mungkin seseorang. Dahinya mula basah dengan keringat dingin, kepalanya mula sakit, berdenyut-denyut semakin lama semakin kuat.

" Hun Jia"...satu suara yang lembut menerpa anak cuping telinganya. Hei Long semakin tidak keruan. Di pesat-pesat matanya untuk memastikan dia tidak bermimpi.

"Siapa?"

"Hun Jia kekasih ku." suara itu menerpa lagi anak telinganya bagai dibawa kabus utara yang lembut dan dingin begitulah kelembutan suara itu. Bau bunga Wisteria semakin kuat menusuk deria hidungnya.

Sesekali fikirannya dilintasi bayang seseorang tetapi tidak jelas. "Siapa yang menyeru nama ku?" Bisik Hei Long di dalam hatinya.

"Belum pernah orang memanggil aku dengan nama itu. Bagaimana kau tahu nama sebenarku?" Hei Long mula menyoal bertalu-talu.

Pelik...

Nama ini begitu rahsia padanya. Semenjak Maharaja menggelarnya Hei Long (Naga Hitam) nama ini seperti telah terpadam dalam lipatan sejarah hidupnya. Hanya beberapa orang sahaja yang mengetahui nama ini. Tetapi siapa?

"Siapa yang menyeru nama ku itu". Jiwa Hei long mula resah. Kini dia sudah siaga jika ada yang datang untuk mengancam nyawanya, tak akan dibiarkan hidup.

Nekad.

"Hmmm...apakah kau sudah melupai diri ku ini Hun Jia?". Soal suara itu, kedengaran tawa kecil mengapung di udara. Mungkin masa telah menyebabkan kau semakin lupa. Boleh jadi kau sudah semakin tua."
Suara itu cuba berjenaka serentak tawanya yang manja memenuhi taman itu.

Wajah Hei Long yang sejak tadi tegang dan keliru mula mengendur ada senyuman terukir di bibirnya.

"Kau sudah pandai tersenyum sekarang Hun Jia tidak seperti dahulu." Pantas suara itu menegur Hei Long.

"Tunjukkanlah diri mu. Jika kau berniat baik maka kau akan ku sambut dengan baik jika sebaliknya bersedialah untuk kehilangan nyawamu." Jawab Hei Long.

"Ah, sekali ini jiwa mu masih seperti dulu Hun Jia, pergaduhan dan peperangan sudah sebati dengan mu. Tapi apakan daya sudah semestinya begitu memandangkan kau adalah Laksamana perang bagi kerajaan Ming ini." Suara itu menjawab dengan lembut.

"Kau seperti benar-benar mengenali aku. Siapakah kau sebenarnya.? Ayuh! Perkenalkan diri mu aku tidak suka musuh yang pengecut." Kesabaran Hei Long mula menipis.

Serentak itu kabus tebal mula bergerak-gerak ke arah Hei Long dan bau bunga Wisteria semakin mengapung kuat di taman yang indah itu.

Saat ini bayang-bayang seorang wanita kelihatan dari arah kabus itu.  Semakin lama semakin jelas, kabus yang berbau wangi itu juga mula menghilang bergerak perlahan ke arah utara.

Hei Long merenung dengan bersungguh-sungguh kelibat wanita yang dikelilingi kabus itu. Apabila kabus benar-benar telah sirna barulah Hei Long dengan jelas  dapat melihat wajah perempuan tersebut.

Khali.

Hei Long terpana. Seketika kakinya terasa goyang. Urat geramatnya bagai lumpuh. Air mata mula mengalir dari kelopak matanya.

"Cik Lingjingao". Gementar suara Hei Long menyebut nama itu.

Wanita itu bergerak perlahan ke arah Hei Long. Pakaianya terbuai-buai ditiup angin. Sehelai selendang menutupi rambutnya. Wajahnya ayu, senyuman manis terukir di bibirnya. Begitu ikhlas.

Hei Long seperti dipukau. Kakinya seperti terpasak di bumi. Air mata mula membasahi pipinya.

"Bukankah kau sudah mati.?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan