Selasa, 11 September 2018

Bahtera Siruss A'lamin berlayar gagah merentasi lautan. Hang Jebat yang menakhodai perjalanan kali ini. Namun sebelum bergerak daripada perlabuhan Bing Bing tadi hatinya tidak begitu tenang. 

Ilmu petanda yang dimiliki seperti memberi khabar yang tidak baik. Sebagai hamba Allah tidak ada tempat melainkan menyerahkan diri sepenuhnya kepada yang mentadbir seisi langit dan bumi ini. 

Pantas Hang Jebat mengumpul anak-anak kapal termasuk sebahagian angkatan perang 313 yang akan mengikut berlayar bersamanya untuk pulang ke Melaka.

"Bersiap semua sebelum bertolak kita akan buat solat Dhuha dan diikuti solat hajat semoga perjalanan pulang ke Melaka mendapat perlindungan dan pertolongan daripada Allah swt" kata Hang Jebat memberi arahan.

Seusai mengimami solat sunat tersebut Hang Jebat mengalihkan tubuhnya ke arah awak² kapal. Masing-masing memberi tumpuan kepada Hang Jebat seperti ada hal penting yang hendak disampaikan.

Berkata Hang Jebat dengan nada yang lembut " Dengar kamu sekalian ingin aku ajarkan sedikit ilmu pendinding diri dari geruh yang mungkin terjadi, ingat dengan izinNya segalanya dapat di atasi.

Ikutilah bacaan ku ini. 

" QulhuAllahu ahad. Allahusomad. 

As-Somad,
As-Somad, 
As-Somad 
Lam yalid walamyulad walamyaqulahu kufuan ahad."

Allah Hayyu Ya Quyuum.
Allah Hayyu Ya Quyuum.
Allah Hayyu Ya Quyuum.

Hang Jebat kemudian memejamkan mata lalu menarik nafasnya dan menelan liurnya sendiri sambil memanjatkan doa pada Allah As-Somad.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan